Dec 17, 2015

Turtă dulce glazurată


Ingredientele pentru turtă dulce (~24 bucăţi):
❄ 100 g făină de secară (este mai bogată în fibre decât făina de grâu);
❄ 130 g făină de grâu tip 650;
❄ 100 g zahăr brut;
❄ condimente: 1 lg ghimbir; 2 lgţ scorţişoară; 1 lgţ nucşoară; 1/4 lgţ cardamon; 1/2 lgţ cuişoare; puteţi pune din toate sau doar pe cele preferate.
❄ 1 lgţ bicarbonat de sodiu;
❄ un vârf de cuțit de sare;
❄ 80 g ulei de cocos (reţeta originală cerea 100 g);
❄ 60 g lapte vegetal;
❄ 86 g melasă neagră.
(rețeta originală aici)
Se amestecă în boluri separate componentele solide, cele lichide (se pot încălzi un pic pe foc dacă nu se omogenizează bine), apoi se formează un aluat care se frământă puţin.
Se întinde o foaie subţire, se fac formele de fursecuri şi se dau la cuptor la 180 °C pentru 12-15 minute.


Eu am mărit cantitățile ingredientelor de 3.5 ori şi e important de menţionat că dacă vreţi să multiplicaţi ingredientele unei reţete, în general, trebuie un pic de atenţie la condimente: cantitatea lor nu trebuie să crească liniar, altfel preparatul nu va mai fi comestibil. Apreciaţi cantităţile din experienţă, cumva. Eu, cel puţin, am folosit tot o linguriţă de nucşoară fiindcă am considerat că ea oricum are o aromă distinctă şi puternică. Doar scorţişoara am triplat-o. Nici zahăr nu am pus atât de mult, considerând că glazura va întregi gustul.

Câteva informații despre melasă:
"Adăugată în ceai, fulgi de cereale, musli sau alte alimente, melasa le dă acestora un gust inconfundabil" (de dulceaţă de cireşe amare aş zice eu). "Melasa este o importantă sursă de minerale precum fier, potasiu, magneziu, calciu şi cupru. Vitamina B6 este şi ea prezentă în cantităţi considerabile."

Ingredientele pentru glazură regală ("royal icing"):
❄ 190 g zahăr pudră;
❄ 15 g lapte vegetal;
❄ două linguriţe de sirop de agave (sau alt fel de sirop, dar e important să fie deschis la culoare);
❄ 1/2 lgţ esenţă/extract de vanilie (dacă e făcut în casă, cu atât mai bine).
(reţeta originală aici)
Se cerne zahărul pudră într-un bol, se adaugă laptele vegetal, esenţa şi se amestecă bine cu un tel până la omogenizare. Apoi se adaugă siropul şi din nou se amestecă. Mai adăugaţi apoi câteva picături de lapte vegetal dacă e prea densă glazura, respectiv mai mult zahăr pudră dacă e prea fluidă.
Turnaţi compoziţia într-o punguţă, tăiaţi-i foarte puţin dintr-un colţ şi intraţi în atmosfera de sărbătoare.


Nu am mai făcut până acum glazură de acest fel fără albuş de ou, nici nu sunt foarte pricepută în acest tip de decor, dar am fost foarte încântată de cât de uşor s-a întins pe fursecuri şi de cât de subţiri au ieşit liniile. Acum doar mă bucur că pot continua să gătesc prăjituri la fel de gustoase precum cele tradiționale. Am crezut la început că va trebui să renunț la decoruri cu glazuri, ciocolată, creme etc. (şi eram dispusă să o fac), dar îmi dau seama că nu trebuie să renunț la nimic, ci doar să învăț din nou anumite principii din gastronomie, ceea ce nu e deloc dificil, iar preparatele sunt adesea mult mai sănătoase în această variantă.

Urmează primul meu Crăciun vegan şi sunt nespus de entuziasmată.

No comments:

Post a Comment