Dec 16, 2015

O cină studenţească

 Orez cu legume + cartofi şi morcovi la cuptor, cu sos picant

Deşi am adoptat de puţin timp o dietă bazată pe plante, eu am fost uneori, fără să vreau, vegetariană/plant-based şi în timpul studenţiei fiindcă acest lucru presupunea prepararea unor mâncăruri mult mai accesibile decât cele cu brânzeturi şi carne. Între timp am căpătat mai multă experienţă şi pot pregăti mâncăruri din ce în ce mai gustoase (bine, mai dau chix uneori... dar nu în această postare!).

Ingredientele pentru legumele la cuptor:
- 3 cartofi;
- 2 morcovi;
- o lingură de ulei de cocos (am folosit din acela fără miros -- are cam acelaşi preţ cu al uleiului de măsline);
- pentru aromatizat: usturoi pudră sau tocat; rozmarin; turmeric; sare; ienibahar/ piper. Legumele trebuie unse bine-bine cu toate bunătăţile astea.
Se aşază într-o tavă tapetată cu hârtie de copt şi se ţin la cuptor, la 180 °C (cam 20 minute; verificaţi cu o furculiţă dacă s-au copt legumele). Ies două porţii măricele.

Ingredientele pentru orez:
- o cană de orez care trebuie să stea 20 min la hidratat (am folosit basmati, pentru prima dată, şi am fost încântată de rezultat; s-a gătit uşor, repede şi nu s-au lipit boabele unele de altele);
- o ceapă;
- doi căţei de usturoi;
- un morcov;
- doi ardei kapia;
- o mână de boabe de mazăre (în aceeaşi zi am făcut şi o supă cremă de mazăre cu mentă, deci acolo am folosit aproape toată mazărea din borcan);
- o conservă de porumb;
- pentru aromatizat: o lingură şi jumătate de sos de soia (alternativă: curry pudră/ pastă; eu iau o scurtă pauză de la curry). Am ales un sos de soia cu ingrediente puţine şi simple (boabe de soia, grâu, sare, zahăr şi apă).
Legumele se toacă şi se călesc pe rând într-un wok, ori în apă, ori în foarte puţin ulei: ceapa, usturoiul, morcovii, ardeii kapia. Se adaugă orezul, nişte sos de soia, apoi două căni şi jumătate de apă şi se lasă să fiarbă cam 15 minute, având vasul acoperit cu un capac. La final se adaugă mazărea, porumbul şi se mai amestecă puţin. Se lasă vasul acoperit până la servirea mesei.
Avantajul acestei reţete este că totul se găteşte într-un singur recipient şi se poate pregăti în cantităţi mari (mie mi-au ieşit 4-5 porţii).

Ingredientele pentru sosul picant:
- bulion;
- pastă de ardei iute (eu am făcut astă-vară cu tata câteva borcane de acest fel), sau puteţi folosi nişte ardei iute, proaspăt;
- condimente şi ierburi: oregano, busuioc, sare, ienibahar.
- apă;
- puţin amidon de porumb (opţional)
Nu am cantităţi exacte pentru acest sos fiindcă întotdeauna îl fac cu ce am la îndemână: uneori am bulion din comerţ, alteori aduc de acasă, iar vara am roşii proaspete pe care le pasez la blender. Dar, în general, cantităţile pe care le scriu aici sunt orientative. Simţiţi-vă liberi să folosiţi condimentele voastre preferate şi proporţiile de ingrediente pe care le consideraţi potrivite. Apoi povestiţi-mi şi mie cum aţi procedat. :)
Se amestecă toate într-o cratiţă sau un ibric, apoi se lasă pe foc până la punctul de fierbere, amestecând uneori.


Am aşezat câte puţin din fiecare pe un platou, adăugând puţin sos de soia pe orez şi nişte sos picant de roşii peste cartofi şi morcovi.

Poate o să vi se pară că frunzele de salată sunt doar de decor. Ei bine, nu sunt. Se pot folosi pe post de lipii. :)


Cred că aş putea mânca aşa ceva în fiecare zi; e absolut savuros!

No comments:

Post a Comment