Oct 21, 2015

Gogoşi cu cremă de lămâie (la tigaie sau la cuptor) — vegan & low fat)


Stând la cămin, caut mereu reţete uşoare, vegane, sănătoase, ieftine, în special pentru pachetul pe care-l iau cu mine la şcoală sau ca variantă de mic dejun sau gustare dintre mese. Am gătit destul de mult astă-vară, iar acum parcă îmi este mai uşor să fac diverse combinaţii de ingrediente şi tehnici. Aveam în plan să combin două reţete interesante, iar aseară am reuşit să fac acest lucru.

Vă prezint un preparat coreean-italienesc-român, destul de uşor de făcut, dulce, cu un aluat pufos şi cu o cremă fină de lămâie. Sper să vă placă dacă decideţi să-l încercaţi.



Ingrediente pentru aluatul dulce:
- 380 g făină de grău tip 650;
- un praf de sare;
- 60 g zahăr (tot zahăr brut am folosit, dar nu are importanţă);
- 8 g drojdie uscată;
- *140 ml lapte cald de cocos sau orice alt fel de lapte vegetal (recomand pe cel din cocos fiindcă se face repede);
- *40 ml "smântână" de la laptele de cocos;
- 2 lg de seminţe de chia lăsate la înmuiat în 6 lg apă, timp de cel puţin o oră; aceste seminţe au rolul de a înlocui ouăle; unele site-uri recomandă a fi măcinate, dar ştiu că oxidează repede şi nici nu are rost fiindcă funcţionează şi întregi;
- *40 g unt/ ulei de cocos sau unt de arahide (eu am combinat nişte unt de arahide cu grăsimea rămasă când am făcut laptele de cocos).

* uneori laptele de cocos nu iese atât de bogat sau nu am timp să-l las peste noapte să se separe grăsimea. Atunci pun 180 ml lapte de cocos şi 40 g ulei de cocos şi iese la fel aluatul.

Întâi se amestecă ingredientele uscate, apoi se adaugă ingredientele umede, în afară de acele 40 g unt. Laptele, seminţele de chia, smântâna, toate trebuie să fie călduţe ca să activeze drojdia.
Se amestecă totul cu o lingură, apoi se frământă aluatul cu mâinile, câteva minute. Se adaugă apoi untul şi se mai frământă până când devine un aluat omogen şi lucrabil.
Se acoperă cu un prosop şi se lasă la crescut timp de o oră, într-un loc călduţ.

Această reţetă pentru chifle am adaptat-o după una coreeană, ne-vegană, pe care o puteţi vedea aici (recomand videoclipul pentru metoda de lucru).


În acest timp se prepară crema.

Ingrediente pentru crema de lămâie:
- 500 ml lapte ovăz (se poate face în casă, dintr-o cană de fulgi de ovăz, 3 căni apă, mixat la blender, strecurat);
- 30 g amidon;
- 40 g zahăr (eu am folosit zahăr brut);
- 1/2 lgţ turmeric (pentru culoare);
- coaja rasă de la două lămâi.

Se amestecă totul la blender, apoi se lasă la foc mic, într-o cratiţă cu baza mai groasă şi se amestecă în continuu, până când crema se îngroaşă. Ea se mai îngroaşă şi după răcire. Reţeta de cremă aparţine celor de la The Vegan Corner şi o puteţi vedea aici.

Această cremă se poate personaliza, adăugând cacao la început sau nişte pătrăţele de ciocolată amăruie la final pentru a obţine o cremă bogată de ciocolată (eu încă nu am încercat, dar bănuiesc că a doua variantă ar ieşi foarte bine, semănând cu o budincă pe care o făceam mai demult când adăugam unt la final).

Crema se lasă deoparte să se răcorească. Ca să nu capete o crustă din cauza amidonului, se poate aşeza vasul în apă rece, amestecând în cremă până se răceşte un pic.

După ce a crescut aluatul, se împarte în 12 bucăţi şi se formează mingiuţe. Apoi, fiecare mingiuţă se întinde în formă de dreptunghi, se adaugă o linguriţă-două de cremă de lămâie în centru şi se lipesc capetele. Din nou se lasă la crescut, timp de 40 de minute.



Gogoşile se gătesc apoi, pe o parte şi pe cealaltă, într-o tigaie tip wok, neaderentă, cam 5 minute pe fiecare parte (până se rumenesc). Tigaia trebuie să fie acoperită cu un capac, pentru a se coace uniform. Nu este nevoie de ulei.

Rezultatul final :)



Pe unele le-am acoperit cu ciocolată topită amestecată cu migdale mărunţite.

Eu cred că sunt delicioase, nu exagerat de dulci, aromate, iar un mare bonus la gust îl dau seminţele de chia care capătă un uşor gust de mac după ce se gătesc.

Voi mai face această reţetă, încercând şi alte arome pentru cremă, sau adăugând coajă de lămâie în aluat, sau scorţişoară. Aş dori să încerc să gătesc aluatul şi la cuptor sub formă de rulouri cu scorţişoară, să văd dacă funcţionează. Pare a fi un aluat ca de cozonac, deci s-ar putea să meargă. :D

Vă voi ţine la curent!

Update#1: Am refăcut reţeta, cu următoarele schimbări: am pus coajă de lămâie în aluat, iar crema am făcut-o cu vanilie, cacao şi cu ciocolată amăruie. It's the bomb!

Update#2: Am mai experimentat puţin şi am ajuns la concluzia că am reuşit să creez un aluat vegan gustos şi  versatil: poate fi gătit şi la cuptor! Eu zic că pentru aceste eforturi merit drepturile de autor ale acestei reţete minunate. :D

Am făcut din nou acea cantitate standard de aluat, apoi l-am împărțit şi am făcut aceste rulouri cu scorţişoară şi, din nou, gogoşile cu cremă, doar că le-am dat altă formă, zic eu, mai "foolproof" (adică nu prea mai curge crema prin ele). La rulourile cu scorţişoară ar trebui să mai lucrez puţin la compoziţie. Reţeta originală conţine unt. Cu ulei de cocos nu iese cine ştie ce, dar am să încerc să o fac cu unt de arahide/ migdale data viitoare, pe lângă scorţişoară şi zahăr cristal (brun).




Am făcut, de data aceasta, cremă de cacao, ghimbir proaspăt ras şi un strop de esenţă de vanilie.

No comments:

Post a Comment