Dec 9, 2015

Prăjitură cu fructe, cu strat sfărâmicios (fără zahăr; low-fat)

Un desert super-simplu şi sănătos, pe care l-am făcut destul de des în ultimul timp, ce constă într-un strat de fructe şi un strat crocant deasupra din fulgi de ovăz (eng: crumble). Ideea principală e să aveţi un vas termorezistent în care puneţi fructe proaspete, tăiate cubuleţe, sau călite în prealabil, iar deasupra să aşezaţi un amestec din fulgi de ovăz, puţină apă sau lapte vegetal, un îndulcitor precum curmale pasate şi, opţional, puţin unt de arahide şi/sau arahide tocate. Daţi la cuptor 20-30 minute şi, pe lângă aroma de sărbătoare din bucătărie, aveţi un desert rapid, gustos şi energizant.

Nu există o regulă anume pentru cantităţi sau combinaţii de ingrediente, dar am să descriu reţeta pe care am făcut-o prima dată şi care cred că mi-a ieşit cel mai bine.

- 4-5 mere tăiate cubuleţe;
- două piersici tăiate şi ele la fel;
- scorţişoară;
- opţional: ghimbir proaspăt ras sau tocat şi/sau un praf de cardamom;
- o mână de stafide;
- un sos făcut din ~100 g curmale hidratate (se mărunţesc cu mixerul vertical, atât);
- apa în care s-au înmuiat curmalele, care e foarte dulce;
- o cană de fulgi de ovăz.

Într-un vas de inox am pus: puţină apă de la curmale, fructele, condimentele, stafidele, jumătate din sosul de curmale. Am lăsat la foc mediu spre mic până s-au înmuiat merele şi s-a evaporat un pic din sucul lăsat de ele şi am amestecat din când în când să nu se lipească ingredientele de vas.

Între timp, am pregătit acel strat sfărâmicios de aşezat deasupra: am amestecat ovăzul cu sosul de curmale şi cu o jumătate de linguriţă de scorţişoară şi am adăugat puţină apă, doar cât să se lege fulgii.

Am asamblat apoi desertul spre a fi dat la cuptor pentru 20 minute. Se putea trece direct la această etapă; totul depinde de preferinţele sau dispoziţia fiecăruia. În orice caz, e un desert versatil, care poate fi servit ca atare (cald parcă e mai bun decât rece) sau acompaniat de un sorbet făcut la procesorul de alimente (fructe de pădure congelate, puțină zeamă de lămâie). Se poate merge mai departe cu un sos din mere şi piersici (adică puteți strecura fructele călite, iar sucul rezultat să îl amestecaţi, pe foc, cu puţin amidon mixat cu apă -- nu se pune amidonul ca atare într-un lichid fierbinte fiindcă se formează cocoloaşe). Sau se mai poate face un sos caramel raw vegan absolut delicios din curmale hidratate în apă sau lapte vegetal, esenţă de vanilie şi puţin unt de arahide.

No comments:

Post a Comment