Oct 7, 2016

Tort de ciocolată


Am căutat în ultimul timp o rețetă bună de blat de tort, care să nu fie nici prea dens, nici prea pufos, să nu fie prea gras, să nu aibă prea mult zahăr. Am încercat câteva rețete de pe diverse site-uri, aș vrea să testez încă un blat vegan după rețeta lui Anne Reardon (chimist și dietetician din Australia; nu e vegană, dar îmi place cum abordează unele subiecte culinare, precum temperarea ciocolatei), dar până una-alta sunt foarte mulțumită de rețeta unui youtuber pe care îl urmăresc și am să o notez aici, precum am să trec și ideile mele pentru cremă și decor.

Rețeta de blat de tort a lui Naomi King (pentru un tort mai înalt, dublați compoziția și turnați-o în două tăvi de 20 cm diametru):
- 2 căni făină
- 1 cană zahăr (eu am pus jumătate)
- 1/4 cană cacao
- un pliculeţ praf de copt
- un praf de sare
- 1 lgţ cafea instant
- 1 cană lapte vegetal
- 1/2 cană ulei cu gust neutru sau ulei de cocos
- 2 lgţ extract/ esenţă de vanilie
- 1 cană de apă clocotită - se adaugă la sfârșit câte puțin, până se ajunge la consistența potrivită; pentru mine a fost de ajuns 1/2 cană de apă. De asemenea, trebuie avută grijă să nu se mixeze prea mult compoziția, fiindcă se dezvoltă glutenul care strică textura blatului, întărindu-l)
Se amestecă ingredientele solide, apoi se adaugă pe rând cele lichide. Blatul se lasă la cuptor la 180 °C până se coace (în general 30 minute).

(Note: • Cacaua pe care am folosit-o -- "A Clockwork Orange" -- e de fapt un amestec pentru ciocolată caldă, însă mi se pare bun şi pentru gătit (doar trebuie ținut cont că are și zahăr) și, din păcate, e singura opțiune fairtrade din orașul meu. Se poate comanda şi online, ceea ce probabil am să fac într-o zi. Mai există şi varianta de a folosi pudră de roșcove în loc de cacao.
• De obicei îmi fac singură lapte de cocos/ ovăz, însă îmi place să încerc lucruri noi din când în când. Cred că acest soi de lapte a avut o contribuție bună la gustul final al tortului).

Aspectul crăpat e normal, însă poate fi evitat prin învelirea tăvii de tort cu fâșii de ziare umede, învelite la rândul lor în folie de aluminiu. Acest truc previne înălțarea bruscă a centrului tortului. Am făcut cândva acest lucru și a funcționat, însă nu mi se pare absolut necesar; depinde de context și de cât de perfecționist e bucătarul.

Pentru cremă, Naomi folosește o cremă de unt (vegan). Pe aceea am făcut-o și eu astăzi, însă voi scrie aici și o rețetă de cremă cu aspect de budincă pe care o folosesc de mulți ani.

Reţeta de cremă de unt a lui Naomi King (aceste cantităţi sunt suficiente pentru două blaturi de tort):
- 1 1/2 cană de unt vegan/ margarină;
- 1 cană pudră de cacao;
- 5 căni maxim de zahăr pudră (se toarnă câte puţin);
- 4 linguri maxim de lapte vegetal;
- 2 lgţ extract/ esenţă de vanilie;
- 1/2 lgţ cafea instant.
Se amestecă totul cu mixerul într-un bol, dar zahărul pudră şi laptele vegetal se adaugă câte puţin la final până se ajunge la consistenţa dorită.

(Se pot pune merişoare peste cremă pentru a contrabalansa dulceața)

Reţetă simplă de cremă de cacao, cu aspect de budincă:
- 5 lg zahăr;
- 5 lg făină;
- 2 lgţ cacao;
- 2 căni lapte vegetal;
- esenţă de rom sau de vanilie (pentru tortul acesta aş folosi doar cafea instant);
- două linguri de ulei de cocos.
Într-o cratiţă (cu fundul gros, de preferinţă, şi nu din aluminiu) se toarnă tot zahărul şi făina, se amestecă şi se încorporează treptat tot laptele vegetal, amestecând.
Se aşază pe foc foarte mic şi se amestecă non-stop, pentru a fierbe fără cocoloaşe.
Se oprește focul și se lasă la răcit, dar nu de tot, apoi se încorporează uleiul de cocos, amestecând. Se lasă să se răcească în voie, apoi se folosește. Cacaua e opțională. Esența se adaugă în crema aproape rece, către sfârșit.
Lista de ingrediente și instrucțiunile sunt din rețetarul mamei mele. Eu doar am înlocuit laptele de vacă și untul cu ingrediente vegetale. Încă e crema mea preferată.

Decoraţiuni şi alte elemente:

Inimioare de ciocolată
Ciocolată vegană de la Vivani
O listă cu brandurile etice de ciocolată puteți găsi aici.
Am topit ciocolata amăruie cu 71% cacao, am turnat-o în forme de silicon (au rezultat douăsprezece bombonele) și am mai adăugat merișoare și stafide.

Trufe cu nuci şi cafea
- o cană de nuci/arahide/alune coapte și măcinate
- 2 lg cacao / pudră de roșcove
- 3/4 cană curmale hidratate în cafea / cafea instant
- 1 lg ulei de cocos;
- 1 lgţ vanilie;
- un praf de sare;
- un bol cu pudră de cacao / roșcove (pentru acoperit trufele)
Curmalele se lasă câteva ore la hidratat în cafea, după care se amestecă cu toate celelalte ingrediente (în afară de cafea) într-un procesor de alimente (se poate amesteca şi cu lingura), până când se obține o compoziție omogenă și lipicioasă. Se modelează bomboanele și se dau prin pudră de cacao / roșcove.

No comments:

Post a Comment